Artikel 18: Penamatan Perkhidmatan
Artikel 18: Penamatan Perkhidmatan
Kefahaman CA: Know Your Rights!
Dalam post kali ini, kita akan membincangkan Artikel 18, Perjanjian Kolektif ke-19 iaitu penamatan perkhidmatan.
Penamatan Normal
Selain daripada kes penamatan lanjutan daripada atau berkaitan salah laku serius, pekerja percubaan, pada kebiasaannya, sama ada Bank atau pekerja yang telah disahkan boleh, pada bila-bila masa, memberi notis satu (1) bulan kepada pihak yang satu lagi untuk menamatkan perkhidmatan. Notis tersebut hendaklah dibuat secara bertulis dan tempoh notis tersebut hendaklah sama bagi kedua-dua pihak.
Penamatan Tanpa Notis
Walau bagaimanapun, sama ada Bank atau pekerja boleh, pada bila-bila masa, menamatkan perkhidmatan tanpa notis dengan membayar pampasan yang setara dengan tempoh notis atau, jika notis telah diberikan, dengan membayar pampasan yang setara dengan tempoh notis yang belum tamat.
~~~~~~~~~
Kenapa Ini Penting?
Artikel ini penting kerana ia merupakan prosedur dan hak-hak yang terlibat dalam proses penamatan perkhidmatan antara pekerja dan Bank.
Memahami peruntukan dalam Artikel 18 memastikan kita mengetahui hak-hak dan prosedur yang terlibat dalam penamatan perkhidmatan. Ini termasuk hak untuk menerima notis yang adil dan hak untuk menamatkan perkhidmatan dengan pampasan jika perlu.
Dengan memahami peruntukan ini, kita akan lebih bersedia untuk menghadapi sebarang situasi penamatan perkhidmatan dan memastikan bahawa hak-hak anda sebagai pekerja dilindungi. Nantikan lebih banyak maklumat lanjut mengenai hak anda dalam siri "Kefahaman CA: Know Your Rights!"
#KefahamanCA #KnowYourRights #NUBERights #BankEmployees #Artikel18 #PerjanjianKolektif #Empowerment #WorkersRights #FairTreatment #PenamatanPerkhidmatan
Likes Comments
To post likes and comments on National Union of Bank Employees stories, you will need to Signin or Register Now